Bij het Dutch Drone Centre komen leerkrachten en techniekcoördinatoren van de Lowys Porquin Stichting samen voor het nieuwe project ‘Fanatiek met Techniek’. Ze maken kennis met de leerlingsoftware ‘Junior Drone Piloot’ ontwikkeld door UAV+. Doel is om middels een pilot op 30 LPS scholen leerlingen van groep 7 en 8 op een speelse manier kennis te laten maken met techniek en dronevliegen tot 250 gram.

Stéphane Cépèro, voorzitter College van Bestuur Lowys Porquin, luistert aandachtig naar de uitleg van vier basisschoolleerlingen hoe een drone te besturen om vervolgens zijn eerste vlucht met een drone te maken. “Dit is waar het om gaat! Ik wil het zien, meemaken en het enthousiasme voelen. Je werkt aan de professionalisering van leerkrachten en je begint op tijd met het inspireren van de jeugd.”

Bewustwording creëren

François Coppens van UAV+, hoopt met dit programma bewustwording te creëren. “Wettelijk is er niets geregeld voor dronevliegen onder de 250 gram. We zien stijgende aantallen drones met camera’s die semi-professioneel vliegen, maar ook de regels overtreden. Voor het ontwikkelen van dit programma zijn we veel in overleg geweest met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat die dit programma toejuichen. Door dit programma prijstechnisch zo laag mogelijk beschikbaar te stellen willen we kennis overbrengen en op een leuke manier aan de slag gaan met dronetechniek.”

Dankbaar

Emmy van Dommele, techniekcoördinator LPS, herschrijft het lesmateriaal naar het taalniveau van kinderen in het basisonderwijs. Het programma is opgebouwd uit theorie en praktijk met aansluitend een toets van 40 vragen. Na afloop ontvangen ze een Junior Drone Piloot Certificaat en een batch. Emmy licht toe: “We hebben een hele online leeromgeving gebouwd, bestaande uit theorie, film en beeld. Ik ben zo dankbaar dat we dit mogelijk maken. We kunnen hiermee talent ontwikkelen. Sommige kinderen zijn heel goed in taal en rekenen, anderen juist door met hun handen te werken. Dit is goed voor het zelfvertrouwen en bevordert het plezier. Kinderen helpen elkaar en dat is weer goed voor de samenwerking.”

Toekomst

Julian is één van de leerlingen van het Toermalijn die de leerkrachten instructies geeft bij het vliegen met drones. “Het is zo leuk om dit uit te proberen! Ik wil wel vaker vliegen in mijn vrije tijd.” Leerkracht Willemien luistert eerst aandachtig naar de uitleg van Julian voordat ze de drone gaat besturen: “Ik wil een goede uitleg, anders ben ik bang dat ik het kapot maak. Dat is een groot verschil met leerlingen, die gaan het gewoon doen. Dit initiatief vind ik super: als je zelf enthousiast bent, kun je het overbrengen in de klas. Dit is de toekomst.”